tisdag 2 december 2014

Stormålning



Hej Hej!

Här kommer en bild som de mindre barnen på Frida förskola i Mölnlycke har skapat. Detta är en målningen som skapas i steg. Med denna metod ser jag som pedagog att barnen är kvar i skapandet mycket längre. Det vi ville att barnen skulle få med sig var att lära känna olika material, samt öva sitt kritiska tänk, förklara och berätta.

Vi började med att tejpa upp ett stort papper (1.5*1.5 m) med maskeringstejp. Blir då även en snygg kant när tejpen tas bort.  Barnen fick börja arbeta med pastellkritor, sedan gick vi vidare med flytande akvarell, limma på silkespapper, paljetter, blommor av papp och mycket mer. 

När målningen var färdig hängde vi upp den och samtalade kring vad den föreställde. Återigen kom vi inte på ett av de ämnen som jag tycker är så viktigt att barnen får chans att utveckla i förskolan, det kritiska tänket. Barnen fick besätta vad de såg, förklara varför de såg det. Vilka material de såg i målningen m.m. 

Detta är en skapande aktivitet som jag verkligen rekommenderar då den aldrig blir klar. Jag har arbetet med denna form av skapande i många år. I inlägg som kommer längre fram berättar jag mer om hur det går att arbeta vidare med denna "färdiga målning". 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar