lördag 19 april 2014

Tack Gimo!

Denna soliga torsdag fick jag nöjet att tillbringa med 24 pedagoger från Östhammars kommun. Det var en heldag som var fylld med alltifrån karuseller till appar. När jag tillsammans med min kollega för dagen gick därifrån hade jag en go känsla i magen.

Min erfarenhet säger mig att i början av arbetet med digitala verktyg finns det många frågor, tankar och funderingar. Vad innebär det? Ska vi inte använda papper och penna längre? Hur ska vi få tid? Blir dt inte mycket stilla sittande? Dessa frågor tillsammans med många andra vet jag snurrade i mitt huvud när jag började arbeta med ITK (informations och kommunikationsteknik) i förskolan. Under åren har jag förstått att IKT handlar om mycket mycket mer än det. För mig har det blivit en metod för att lära. Det har även underlättat för mig som pedagog i den dagliga verksamheten. Men som sagt, det har tagit mig några år och en hel del frågor på vägen. Vad som jag tycker är viktigt är att fråga sig;

Vad kan tekniken föra för mig? istället för Vad kan jag göra för tekniken?

Om vi flippar på frågan öppnar sig oändligt många fler dörrar.

Nu tillbaka till Gimo. Vi började dagen med vad som kallas en diskussions karusell där pedagogerna fick en del frågor de skulle svara på, bland andra:

Vad skiljer dokumentation från pedagogisk dokumentation?
Vad är det för skillnad på barnbyn och barn syn?
Vilka kunskaper är viktiga för barn att kunna i dagens samhälle?




De svar vi fick var ungefär det jag sedan skulle föreläsa om och mycket mer. Det var väldigt härligt att se hur de tänkte kring frågorna. Något som är det bästa med att var ute och föreläsa och träffa andra kollegor från runt om i Sverige är att jag även själv lär mig mycket. När det gällde frågan om barnsyn, tycker jag att de hade beskrivit det väldigt enkelt, men samtidigt väldigt talande.

En annan av de frågor som jag tycker är väldigt aktuell är frågan gällande vilken kunskap barn idag behöver lära sig. Det är ju trots allt så att vi idag inte vet vilket samhälle de barn vi idag har i förskolan och skolan kommer att växa upp i? Vilka egenskaper och kunskaper behöver de ha med sig i sin ryggsäck? Denna fråga är väldigt stor och väldigt spännande. Ett av de svar som skrev ner håller jag med om:

Verktyg för att kunna klara sig i samhället (läsa, skriva, IT, självförtroende, tänka kritiskt, söka kunskap själv). 

Dagen fortsatte med föreläsningen och sedan en workshop där vi arbetade med appar på olika vis. Hur kan vi tänka? Finns det appar som är bättre än andra? Hur går det att tänka när det laddas ner appar? Alla dessa frågor har inga enkla svar.

Men hur jag tänker kring dessa frågor kommer jag att dela med mig utav i ett framtida inlägg. Så med dessa ord tackar jag för mig och önskar er alla en fortsatt härlig dag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar