måndag 3 november 2014

Måla på varmplåt



När jag gick i förskolan var en av de bästa saker jag visste
att skapa, kanske någon redan har listat ut här. Jag skapade i många olika former, detta har följt med mig upp i vuxen ålder. På min förra arbetsplats fick jag namnet "Pyssel Anna", hur det kom sig berättar jag gärna om en annan gång. De pedagoger jag hade under min tid i förskolan, har jag nu i efterhand, förstått var väldigt kreativa och gav oss möjlighet att utveckla vår skapande förmåga. De presenterade måna olika tekniker och uttryckssätt.

En av de tekniker som blev min favorit var att måla på varmplåt. Just denna teknik var något jag ville
presentera för barnen på min avdelning. Många barn tyckte om att skapa, men inte alla. De hade länge målat med vattenfärg, kritor, flaskfärg så de materialen kände de till. För att utmana dem vidare valde jag att låta dem måla på varmplåt. Jag tog fram det material som behövdes:
- Vaxkritor (väldigt viktigt med vaxkritor, platskritor fungerar inte.)
- Tjockt vitt papper
- En platta
Eiffeltornet i Paris.
- Handdukar
När allt material var framme lade jag plåten på plattan, satte på den på mellanvärme och placerade
handdukar runt omkring plåten. Handdukarna är tillför att barnen ska ha någonstans att luta sig mot när de målar. När plåten blivit varm läggs pappret på, om plåten är för varmt blir pappret brunt av värmen, då får du sänka plattan. Nu kan skapandet börja!

Du som pedagog måste vara med hela tiden, då det är värme och hjälpa barnet så det inte bränner sig på den varma plåten. Förklara väldigt noga för barnet innan de börjar;
- Plåten du ska måla på är varm.
- Du får inte hålla i pappret utan på handdukarna runt omkring.
- Håll högt upp på kritan och dra sakta med den över pappret.
Ett tips är att du själv visar för barnet hur kritan smälter när du målar, de får då möjlighet till  förförståelse inför sitt eget skapande.
Konstverken 
Nu kan skapandet börja!

När jag gjorde detta tillsammans med mina barn var de förundrade över hur kritan kunde smälta. Jag frågade hur det kändes, jag fick till svar;
                       Det är mjukt!
          Jag vill göra igen!  
 Det känns lent!

Barnens målningar blev underbara! Jag kunde se och höra att ju fler tillfällen de fick att måla, desto
säkrare blev de på tekniken. De kunde då utmana sig själva i sitt tecknande. Vi fick även väldigt
härliga samtal kring materialet vaxkrita. Barnen uppmärksammade snart att kritan smälte. Då vi samtal kring hur materialet vaxkrita gjordes. Förutom känslan av att måla på detta sätt, är det även lite av ett trolleri! Dessa målningar ska inte sättas upp på en vägg, utan på ett fönster. För när ljuset skiner in händer något! Prova får du se!
Två blommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar