Litteraturtips



Det värderande ögat 
Författare: Cato R. P. Björndal
Citat ur boken:
”Ett värderande öga ska aldrig vara till skada för dem som observeras. Det ska hjälpa dem i deras utveckling och även dig själv i din utveckling.” (Sidan 143)
Denna bok läste jag under kursen Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet - systematiskt kvalitetsarbete. Denna bok tycker jag är väldigt bra att ha i sin egen bokhylla, men främst på förskolan. Jag trodde innan jag lästa att jag visste hur jag gör en bra observation. Men ju mer jag läste desto mer gick det upp för mig hur mycket det är som jag ska ta ställning till innan jag börjar observera. Detta var väldigt intressant och berikande. Men det sista kapitlet, Det etiska ögat, tyckte jag nog var bäst. Där  togs det upp hur viktigt det är att inte glömma bort det etiska ögat i vårt arbete. Det är något vi hela tiden måste tänka på. 


Fantasi och kreativitet i barndomen 
Författare:Lev S Vygotskij
Citat ur boken:
”Man får inte glömma att grundregeln för barns skapande består däri att man måste se dess värde inte i resultaten, inte i skapandets produkt, utan i själva processen. Det viktiga är inte att barnen skapar något, det viktiga är att de sysslar med skapande, bygger och övar den skapande fantasin och dess förverkligande.” (Sidan 84)
Denna bok läste jag första gången under min andra termin på lärarutbildningen. Det jag minns av den då var att jag tyckte att den såg väldigt lättläst ut, men ack vad fel jag hade. Den var tunn, men full av så mycket fakta. När alla sidor var genomlästa hade jag ett leende på läpparna. Vygotskij var en av de människor jag redan då visste att jag skulle grunda mycket av mitt kommande arbete med människor på. Jag har alltid älskat att skapa i olika former och fantasin hade jag tyckt sedan länge var så viktig. Men denna bok fick jag mer vetenskapliga bevis för att mina tankar var rätt. När jag sedan läste boken förra månaden, såg jag andra saker. Mellan de år som gått och mina 4,5 år som verksam pedagog fick jag ytterligare med ”aha” upplevelser. Den främsta är den som citatet ovan styrker; det är inte produkten som är det viktiga! Utan processen. 


Från kvalitet till meningsskapande 
Författare: Gunilla Dahlberg, Peter Moss och Alan Pence
Citat ur boken:
”Vilken är då rollen som pedagog, rollen för den som arbetar med barn, i denna postmoderna konstruktion av institutioner för förskola? Först och främst är hon (eller han) en med-konstruktör av kunskap och kultur, både barnens och sin egen, i en pedagogik som ” förnekar att läraren är en neutral förmedlare, att eleven är passiv och att kunskap är ett tidlöst material att vidarebefordra”.Den som arbetar med små barn mobiliserar barnens kompetenser för meningsskapande och erbjuder sig själv som en resurs till vilken barnen kan vända sig; hon organiserar utrymmen, material och situationer för att ge nya möjligheter och alternativ för lärande; hon hjälper barnen att utforska de många olika språk som står öppna för dem; hon lyssnar på och iakttar barnen; hon tar deras idéer och teorier på allvar men är också beredd att utmana, såväl genom nya frågor, information och diskussion som genom nya material och tekniker.” (Sidan 124)
Denna bok mötte jag första gången när jag läste förskolelyftet HT 2012. Hela boken tycker jag ger ett bra perspektiv på dagens skola, synen på skolans roll och den roll vi har som arbetar med barn idag. Det var mycket fakta och den var så bra, välskriven. 

Lyssnandets pedagogik
Författare:Ann Åberg, Hillevi Lenz Taguchi
Ett citat ur boken:
”Den barnsyn jag har får konsekvenser för hur jag förhåller mig i mötet med både barn, kollegor och föräldrar. Men vad händer om jag inte är medveten om min barnsyn?” (Sidan 17)
Boken mötte jag första gången under min lärarutbildningen när jag läste skapande verksamhet (SKAVE). Jag minns inte idag att jag läst den då, ser det i mina anteckningar. Men nu kommer jag garanterat att minnas den, läser den nu när jag läser till atelierista vid HDK (Högskolan för design och konsthantverk). Redan från början kände jag att detta var en väldigt inspirerande bok, de tankar jag haft fick jag bekräftade ju mer jag läste. Jag tycker att den tar upp många bra saker kring förskolans roll och verksamhet idag. Man får ta del av Ann och hennes kollegors arbete, både det svåra och det lätta. Jag fick kände hopp när jag läste den! Jag hoppas att du också ska göra det när du läst den.


Lär och lek med surfplatta i förskolan
Författare: Lena Gällhagen och Elisabet Wahlström
Citat ur boken:
I kombination med en aktiv pedagog blir surfplattan ett fantastiskt verktyg som gör lärandet modernt och lustfyllt. Men surfplattan ska inte fungera som en ersättning för något annat, utan som ett bra komplement!” (Sidan 25)
I denna bok finner du många tips på hur du kan arbeta med surfplattan i den dagliga verksamheten med barn. Den ger många praktiska tips för den som är i starten kring arbetet med surfplatta.



Rytmikrecept
Författare: Ann-Marie Engelholm
Citat ur boken:
Jag vill poängtera att det är små recept som man kan följa helt eller använda som inspiration för att hitta på egna varianter. Som i alla recept kan man öka eller minska något, krydda lite mer eller byta ut en ingrediens” (Sidan 5)
Denna bok ger konkreta tips på hur du kan arbeta med rytmik i förskolan. Den riktar sig främst mot barn i åldrarna, men går att ”göra” om till andra åldrar med. Hennes tips gör att man tilllåts att tänka om som pedagog. Hon använder sig av, som hon själv säger välkända sånger, och sätter i relation till rytmik. 



Skapande barn- att arbeta med bild i förskolan 
Författare: Stina Braxell
Citat ur boken:
I reflektioner från omgivningen, pedagoger och andra barn finns möjlighet att tillägna suget utökat ordförråd och förmåga att formulera sig, uttrycka tankar och kommunicera.I mötet med med andras och egna bilder ges barnen möjlighet att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar. Det utvecklar nyfikenhet, lust och förmåga att leka och lära, samt förmåga att fungera enskilt och i grupp. Därmed kan bildskapandet också ses som identitetsutvecklande genom att det stärker tilliten till den egna förmågan.” (Sidan 25)
I denna bok får vi följa Stina i hennes arbete. Hon beskriver artjeristans roll i förskolan och hur hon kan jobba. Hon ställer skapandet i relations till Reggio Emilia, forskning, läroplanen och sin egen beprövade erfarenhet. Vi som läser får även följa med henne i olika teman hon arbetat. Hon ger tips på hur en ateljé kan se ut och även lite fakta kring olika material. Jag tycker att denna bok ger många bra perspektiv, vilket resulterar i många härliga tankar och funderingar. 


Bilderbok: Frida
Författare: Jonah Winter
Illustratör: Ana Juan
Jag letar ständigt efter bilderböcker som handlar om konstnärers  liv, har lärt mig att det inte finns många. Detta är ett kärt undantag. Denna bilderbok handlar om konstnären Frida Karlo och hennes liv. Boken berättar om hennes liv och är fylld med underbara bilder. 




Bilderbok: Färgerna
Författare: Pernilla Stalfelt
Helt underbar bok som du kan använda när du vill arbeta med färger i verksamheten eller läsa hemma. Hon har ett väldigt fint språk, mycket bilder och mindre text. Det tycker jag lämnar utrymme för så många fler härliga språk. Tolka som du vill, ensam eller/och tillsammans med andra. 







Bilderbok: Resor jag aldrig gjort
Författare:Syborg Stenstump 
Illustratör: Anna Höglund
Denna bok gillar jag främst för att den har så underbar bilder och även en fin historia. Den handlar om en kvinna som genom att läsa en kartbok reser ut i världen...till de mest konstiga ställen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar