Förskolan idag

Vi lever idag i ett samhället som är i ständig förändring vilket innebär att då måste även vi som arbetar i förskolan följa med i den utvecklingen. Vårt uppdrag som pedagoger är ju som jag ser det att hjälpa barnen att få bästa möjliga verktyg till att klara sig vidare i livet. Vi är inte lägre lärare som sitter inne på all kunskap och sedan överför den till barnen. Jag väljer därmed Dahlbergs linje, när hon skriver att är vår roll är att vara med-konstruktörer av kunskap och kultur (Dahlberg Gunilla, Moss Peter & Pence Alan, 2012, Från kvalitet till meningsskapande). Barn är kompetenta, ivriga, kunskapstörstande och vill lära sig. Då ser jag det som min uppgift att ta tillvara på detta och finna vägar för barnet att lära och vilja lära mer. 

Som jag ser det är vår främsta uppgift i dagens förskola att hjälpa barnen bli självständiga, ansvarstagande, demokratiska medborgare, som förstår att deras röst är värd lika mycket som alla andras. Detta uppdrag står beskrivit i läroplanen 98/10s indelningen, där står följande;

Förskolan vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. En viktig uppgift för förskolan är att förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö (Lpfö 98/10).

Hur ska då vi inom förskolan göra detta? Som jag ser det ska vi erbjuda en verksamhet som bland annat ska vara lustfylld, rolig, lärorik, utmanande, inbjudande, inspirerande och spännande. Men även en plats där du som människa, liten som stor, ska känna dig trygg och bli sedd. Våga uttrycka dig på olika sätt, själv och tillsammans med andra. Hur ska då vi som arbetar i förskolan arbeta för att erbjuda denna plats och dessa möjligheter?

För att ge barnen dessa bästa förutsättningar krävs enligt mig att de är delaktiga. De har en självklart plats i samhället och i benämningen av sina liv (Dahlberg Gunilla, Moss Peter & Pence Alan, 2012, Från kvalitet till meningsskapande). Då måste ju även det avspeglas i förskolan, eller? Det är en plats där många barn spenderar många timmar under sin vakna tid. Vårt uppdrag enligt läroplanen är att vi i arbetslaget ska;

ge barn möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkret material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer (Lfpfö 98/10).

För att ge barnen bästa möjliga förutsättningar för att göra detta anser jag att de ska vara delaktiga i sin egen dokumentation. Om jag som pedagog ska veta vad varje enskilt barn behöver för att utvecklas på bästa sätt, är det väl bäst att göra personen i fråga delaktig? Hen måste ju få möjlighet till att förstå att det är för hen som vi pedagoger är där. Att den dokumentation vi gör, är för att i sin tur veta vilken verksamhet vi ska erbjuda barnen.

Själv tycker jag att det är helt magiskt när jag ser hur det händer något inuti ett barn när det kommer på att de själva kan. De växer tio meter, får ett stort smile och vet inte vart de ska ta vägen. Ibland är det även så att de inte själva reflekterar över att de kan. Då är det bra att ha dokumenterat händelsen, men med respekt för barnets integritet. Om den även registreras så snart som möjligt efter händelsen blir den även mest korrekt. Denna dokumentation ska sedan i vidare mening hjälpa pedagogerna och verksamheten att veta hur de ska utmana just detta barn vidare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar