fredag 15 november 2013

Förskolans roll idag

Hej! 
Jag har under de år jag hittills arbetat i förskolan funderat på vad förskolansroll är idag. Har den ändrats genom åren? Själv är jag ett barn som gick i öppen förskola på måndagar och sedan i 5 och 6 årsverksamhet. När jag ser tillbaka på min egen förskoletid ser jag en stor skillnad. För att förstå var jag står i frågan om vad förskolans roll idag, tog jag min dator och började skriva ner min åsikt i frågan. Här nedan ser ni början på min text. Om du vill läsa vidare kan du klicka på rubriken Förskolan idag i menyraden ovan. Nu är detta mina ord som jag ställt i relation till den forskning och facklitteratur jag läst. Det är då min tolkning och syn. Jag skulle bli väldigt tacksam om du som läser delar med dig av dina tankar eller funderingar. Det är när vi delar och lär som vi kommer vidare.

Vi lever idag i ett samhället som är i ständig 
förändring vilket innebär att då måste även vi som arbetar i förskolan följa med i den utvecklingen. Vårt uppdrag som pedagoger är ju som jag ser det att hjälpa barnen att få bästa möjliga verktyg till att klara sig vidare i livet. Vi är inte lägre lärare som sitter inne på all kunskap och sedan överför den till barnen. Jag väljer därmed Dahlbergs linje, när hon skriver att är vår roll är att vara med-konstruktörer av kunskap och kultur (Dahlberg Gunilla, Moss Peter & Pence Alan, 2012, Från kvalitet till meningsskapande). Barn är kompetenta, ivriga, kunskapstörstande och vill lära sig. Då ser jag det som min uppgift att ta tillvara på detta och finna vägar för barnet att lära och vilja lära mer...

Önskar er alla en fortsatt härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar