tisdag 12 november 2013

Läroplanen i iPaden

Det främsta styrdokumentet vi har att arbeta mot i förskolan idag är den reviderade läroplanen 98/10. Jag vill själv ha den tillgänglig på många olika ställen och formen. På min förskola har vi den  i häftad pappersform och som en genväg/ikon på alla våra datorer. Då ger den mig som pedagog större tillgång till den. För några dagar sedan ville jag på något sätt även ladda ner den till iPaden. Det blev bättre än förväntat. Jag trodde att jag skulle kunna ladda ner den och ha den som en bok i iBooks. Men istället kunde jag ladda ner den som en ikon/app på iPadens helskärm. Jag blev väldigt glad, läroplanen blev tillgänglig på ytterligare ett sätt.

Så här gjorde jag:
1.Öppna safari och sök på Lpfö 98/10
2.Klicka på den länk som du kan öppna i PDF.
3.Nu ser du lpfö 98/10 på skärmen. Uppe i menyraden lite till höge ser du en ikon som liknar en ruta med en pil som pekar uppåt i. Klicka på den.
4. Nu får du olika alternativ, du ska välja den där det står - Lägg till på helskärmen.
5. I fönstret som nu öppnas kan du välja att byta namn om du vill. Klicka sedan på Lägg till (i högra hörnet i fönstret).
6. Klart!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar