söndag 17 november 2013

Lärarnas tidning

Godmorgon! 
Lärarnas tidning kommer ner i min brevlåda några gånger om året. De tar upp många intressanta ämnen så om den brukar hamna i högen över "tidningar jag läser sen". Vill jag slå ett slag hos er alla att ni kollar igenom dem. Nu går det även att läsa tidningen i deras app. Namnet du söker på är lärarnas tidning och då kommer appen fram. Blir då tillgänglig på ytterligare ett sätt. 

En intressant spalt jag fastnade för i senaste numret var chefredaktören Annika Grimlunds ord (sid 5). Hon skriver att hon har blivit mormor till en liten Tyra och ställer det i relation till när hon själv blev mamma. När hon fick sin dotter var det inte lika lätt att sprida nyheten, vilket kan ses som bra och dåligt. Men idag, när lilla Tyra kom till världen, spreds den glada nyheten som en löpeld. Hon fortsätter skriva att tekniken idag kommer bli en del av Tyras vardag. Det kommer att bli ett lika vanligt inslag som allt annat, det är inte något som kommer att försvinna. 

Vidare skriver Annika; En del lärare har slutats imponeras av tekniken och istället tagit makten över den. Några väl valda ord, det är precis vad det handlar om. Vi som arbetar med barn och unga idag kan inte med säkerhet veta vilket samhälle de kommer att möte när de blir vuxna. När jag tänker på det viset känns det lite jobbigt. Om jag ser tillbaka på hur samhället har ändrasts sedan jag var liten har det hänt en hel del. Ett exempel är att när jag var liten hyrde vi moviebox, någon som kommer ihåg? Just de, vi hyrde hela VHS apparaten. Inte en DVD, utan en VHS apparat. När jag berättade om detta för några ungdomar som jag mötte när jag arbetade på en fritidsgård satt de som frågetecken. "-Hyrde ni DVD apparaten?" Jag kan förstå dem i deras förvirring, nu är väl DVD snart på väg bort och strema som gäller. Men det är just detta som är grejen. Det var det tekniksamhälle jag växte upp i, men inte det som de växer upp i. Teknik är något som förändras väldigt snabbt, då kan vi inte välja att ställa oss vid sidan av. Jag menar inte att alla behöver bli experter, men vi måste alla försöka. Alla finns för att alla behövs! Om jag ser till organisationen i förskolan arbetar vi i arbetslag, där många olika kunskaper samlas. Vi måste hjälpas åt med detta, vända på kakan och fråga oss "- Vad kan tekniken göra för oss?" För att jag och alla andra som arbetar med barn och unga idag ska ge barnen de bästa möjliga verktyg till att klara sig vidare i livet måste vi, som Annika säger, ...slutats imponeras av tekniken och istället tagit makten över den. Då tror jag att barnen får en större chans till att få de verktyg de behöver. 

App ikonen.
Om vi påvisar för barnen att det finns en massa andra saker vi kan göra med lärplattan än att spela. Till exempel att den kan bli ett uppslagsverk, fungera som en kamera eller att den kan vara en komplement till annat. Att vi kan vara med barnen i deras tidiga kontakt med internet och påvisa för dem olika funktioner. Då tror och hoppas jag att vi har en möjlighet att ge dem några verktyg på vägen. För om vi använder tekniken idag på rätt sätt kan den vara till stor hjälp. Vi som växte upp samtidigt som när mycket av denna teknik kom, har fått hitta egna lösningar och lära oss själva. De som växer upp idag har vi möjlighet att hjälpa på ett annat sätt. Men jag tycker inte att vi ska fastna i att vi ska lära dem, det är inte vad det handlar om. Vi kan lära tillsammans. Människan idag, stor som liten, kan väldigt mycket inom teknik. Detta är något vi borde ta tillvara. Min tips till er alla blir, lägg fram lärplattan, ta fram digitalkameran, ställ fram en dator och utforska tillsammans.

Det var några ord om vad jag fick för tankar kring det senaste numret av lärarnas tidning. Vad får du för några?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar