fredag 7 mars 2014

Boktips!

Lyssnandets pedagogik 
Författare:Ann Åberg, Hillevi Lenz Taguchi

Denna bok mötte jag första gången under min lärarutbildningen när jag läste skapande verksamhet (SKAVE). Jag minns inte idag att jag läst den då, ser det i mina anteckningar. Men nu kommer jag garanterat att minnas den, jag  läser den nu under kursen atelierista vid HDK (Högskolan för design och konsthantverk). Redan från början kände jag att detta var en väldigt inspirerande bok, de tankar jag haft fick jag bekräftade ju mer jag läste. Jag tycker att den tar upp många bra saker kring förskolans roll och verksamhet idag. Man får ta del av Ann och hennes kollegors arbete, både det svåra och det lätta. Jag fick kände hopp när jag läste den! Jag hoppas att du också ska göra det när du läst den.

Ett citat ur boken:
”Den barnsyn jag har får konsekvenser för hur jag förhåller mig i mötet med både barn, kollegor och föräldrar. Men vad händer om jag inte är medveten om min barnsyn?” (Sidan 17)

Så om du har enstund över rekommenderar jag varmt denna bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar