söndag 2 mars 2014

Tisdag 4 februari- Tack Lidköping


En tisdag för ungefär en månad sedan var jag och träffade några underbara pedagoger i Lidköping som arbetar med IKT. Det var en underbar grupp på ca 40 pedagoger som jag mötte denna dag. Under  dagen workshoppade vi kring hur man kan arbeta med olika appar i den dagliga verksamheten. Vi arbetade bland annat med apparna;

  • My story
  • Make a dice
  • Kids canvas
  • iMotion 

Mitt syfte med dagen var att ställa dessa appar i relation till vår läroplan, samt även börja flippa lite på tankar kring appar. Istället för att fråga oss; Vad vi ska göra för appen? Tycker jag att vi ska fråga oss; Vad kan denna app göra för oss? Om vi frågar oss denna fråga tror jag att det blir lättre att förhålla oss till appar. I den dagliga verksamheten har vi syfte och mål med det vi gör, även när det gäller IKT.

En av de saker som jag starkast kommer att ta med mig från denna dag var att de skapat en sluten Facebook grupp där de kunde dela och lära med varandra mellan förskolorna. I min kommun saknar jag ett forum där vi kan dela och lära av varandra på ett bra sätt. En Facebook grupp lät väldigt bra,  dela och lära på ett forum som många har tillgång till. Innan man startar gruppen ska man tänka på det etiska förhållningssättet. Vad ska skrivas och vilka bilder är okej att lägga upp. När jag kom tillbaka till min arbetsplats och träffade vår IKT ansvariga i kommunen pratade vi om saken och nu har vi en öppen Facebook grupp. Vi valde att ha den öppen, då kan vi dela och lära av förhoppningsvis många fler. Det var den formen av grupp som passade oss. Om du blir nyfiken, sök efter: Härryda- IKT pedagoger fsk eller klicka på länken här; https://www.facebook.com/groups/1394018717524909/

Dagen avslutades med en bra känsla i magen, vi sa tack och adjö. Jag hoppas att jag kommer att träffa dessa människor igen. Vem vet, de kanske kommer och föreläser eller workshoppar för mig nästa gång! Det är det som är så underbart, vi delar och lär på många underbara sätt idag!

Tack än en gång!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar