lördag 8 mars 2014

Påsk ägg!

Hej Hej!

Det är fortfarande ett tag kvar till påsk, men den kommer närmare och närmare. Förutom att påsken är fylld med härliga färgen finns det en sak som också är väldigt trevlig, Påskpyssel! När jag var liten var ett givet påskpyssel att måla utblåsta riktiga ägg. Jag tyckte själv att det var helt underbart. Det var lite svårt för ägget var så skört, men jag fick öva fram en teknik. 

Såhär använder jag nålen när jag gör hålet.
När jag sedan började arbeta på förskolan tänkte jag att jag skulle ta med ägg och låta barnen måla där. Det var väldigt spännande och uppskattat, även dessa barn fick öva fram en teknik. Hur gör jag för att ägget inte ska gå sönder? Detta inlägg har blivit ett kärt inlägg i påskpysslet. 

Det som krävs är en massa urblåsta ägg, detta kan var ett krux (men behöver inte vara)! Jag gör så att underåret när jag använder ägg hemma, blåser jag ur dem istället för att kläcka dem. Då samlas de på under året. Jag tänkte här dela med mig om hur jag gör:

Du behöver:
En säkerhetsnål
Ägg
Gör så här:
Du ska göra två hål i ägget, ett i toppen och ett i botten. Börja med det i botten, det ska inte vara så stort. Det räcker att du sticker in nålen cirka tre gånger. 
Vänd på ägget och gör ett lite större hål i toppen. Du ska här sedan få in en bit av en tändsticka  med en bit snöre på så ägget kan hänga. 
Nu blåser du allt du kan i det mindre hålet. Då ska innehållet i ägget åka ut.
jag brukar sedan hälla lite vatten i ägget och sedan blåsta ut det (skölja det).
Lägg nu ägget så det får torka i en äggkartong. Ta fram kartongen när du ska börja måla.

Lycka til!



Mina påskägg som jag målade när jag var liten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar