söndag 2 mars 2014

Mini Röris och iPaden


Hej vänner!

I läroplanen kan vi läsa följande:

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande. 

På min förskola försöker vi erbjuda många aktiviteter där barnen får en möjlighet att öva ovanstående. Jag har en kollega som haft lite yoga med barnen, det var väldigt uppskattat. Vi är ute minst en gång och dagen och försöker då inte enbart vara på vår härliga gård utan även bege oss ut på andra äventyr. En annan aktivitet som blivit väldigt populär hos oss är Mini Röris. Det är cd skivor med olika gymnastikövningar för barn som Friskis och Svettis tagit fram. Med skivan följer en plansch, då vet vi vilka rörelserna är och det blir på så sätt lättare att följa med.

Det du behöver för att göra detta är en spelare för skivan. I praktiken finns inte alltid så mycket tid. Därför gjorde jag så hos mig att jag överförde alla Mini Röris skivor till en dator som jag sedan kopplade upp mot våra iPads. När de är uppkopplade mot varandra går det sedan att överföra musik via iTunes fån datorn till iPaden.  På så vis kan vi nu koppla upp våra iPads mot våra projektorer, TV skärmar eller spela via iPaden. Detta har gjort att våran dag med Mini Röris har förenklats, skivan är aldrig borta längre!

Heja Heja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar