fredag 28 mars 2014

En dag på Lindholmen!

Fredagen den 21 mars fick jag förmånen att vara med under en fortbildningens dag för pedagoger från Medborgarskolan. Dagen startade med frukost vid 8.30 och innan det var dags för mig att först workshoppa kring appar och Pluttra fick jag äran att lyssna till Marie Åkerblad, förskollärare och Malin Nielsen, förskollärare och forskare. De föreläste kring; Vad som händer när det ligger en surfplatta i förskolan?

När den 1.5 timma var över kände jag, Heja Heja! Det finns så många underbara människor där ute som älskar förskolan och sitt jobb. Jag tyckte att de lyfte arbetet kring hur de arbetat med surfplattan i förskolan var väldigt inspirerande. För dem är inte surfplattan en individuell enhet, det är något som man ska använda tillsammans. Fick uppfattningen att även för dem hade arbetet varit en berg och dalbana. Kändes lite skönt att någon mer som arbetar med IKT i förskolan känner så, är då inte ensam. 
Det som jag ser som ett av det bästa komplementet till surfplattan är projektorn, detta tycke även de. När surfplattan blir uppkopplad och bilden görs större öppnas det upp till helt nya möjligheter. Barnen ges en helt nya möjlighet att öva samarbete, turtagning, vid sagostund ges alla möjlighet att se, utforskandet kommer i nytt fokus. 
Några av de ord jag tar med mig från deras föreläsning var; 

Vår roll som pedagoger är otroligt viktig i denna process 

med även

Vad kan plattan göra för oss som vi inte kunde göra innan?


Jag rekomenderar er alla att gå in och lyssna till deras föreläsning som går att ta del av på youtube. Klicka på länken under så kommer du till deras sida.

Önskar jag er alla en fortsatt härlig dag och tack LIN för en härlig fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar